Snart kan du köpa dig fri från annonser på Instagram och Facebook och på så vis försvinner ditt alternativ som marknadsförare att köpa riktade annonser. Det finns bara en väg att gå, och kanske var det dags att en gång för alla, fokusera på din viktigaste uppgift. Att vara relevant för din målgrupp. EVENTYR NINE YARDS Sally Asp går igenom Metas nya abonnemang och ger sina bästa tips hur man som marknadsförare ska tänka framåt.
Meta gick under veckan ut med info om att de kommer lansera ett abonnemang för europeiska användare som gör både Facebook och Instagram annonsfritt.
Anledningen bakom abonnemanget är EUs krav på hur Meta idag samlar in användardata. Med abonnemanget kan användare köpa sig fri från annonsering, vilket innebär att Meta inte använder din användardata för att rikta annonser. Kostnaden för abonnemanget ligger runt 120-150 kr och ska lanseras under november enligt Meta.
Men vad innebär det för dig som marknadsförare?
Skulle abonnemanget flyga och bli populärt bland användarna påverkar detta såklart er möjlighet att nå ut via betalda och riktade annonser. Det kommer i sin tur påverka er räckvidden till relevanta målgrupper. Hur ska man då tänka framåt. Här kommer några tips!
Sätt en strategi Ni kommer behöva jobba strategiskt med er kommunikation. Analysera och formulera era mål och sätt en strategi utifrån dem. Var konsekvent men glöm inte att kontinuerligt utvärdera och anpassa utifrån utfall. Det rör sig snabbt på sociala medier.
Jobba med relevanta influencers Genom att jobba med influencers som har en stark och trogen målgrupp som också är relevant för ert varumärke så når du ut trots att du inte kan använda Metas riktade annonser. En duktig influencer vet vikten av att vara relevant för sin målgrupp och hur viktigt sitt varumärke är. Men välj er samarbetspartner väl!
Lär känna och anpassa er efter algoritmerna Posta bara det bästa och mest relevanta för din målgrupp för att få högt engagemang och för att få algoritmen att öka räckvidden på din post. Förr levde en bild i ca 1 h, nu med nya algoritmen kan vi få upp sex dagar gamla bilder om de har högt engagemang.
Bygg upp en trogen följarskara Fundera på vilka aktiveringar och insatser ni kan göra för att bygga upp er följarskara. Men köp inte följare utan fokusera på att bygga relationer. Kan ni samarbeta med andra bolag/kreatörer/konton? Kan ni vara aktiva på festivaler, mässor eller likande och koppla på sociala medieaktiveringar? Kan ni driva frågor som engagerar? Har du en följarskara med högt engagemang för ditt varumärke och innehåll så kommer också resultaten på er försäljning
Hör av er till oss om ni vill snacka med om att vara relevant för sin målgrupp!