19/12/2023

Julen - När ”familjeföretaget” gör event

Julen närmar sig med stormsteg. Vilket innebär blandade känslor för många. Alla firar dock inte jul av olika anledningar.  Man kanske inte tror på det, eller så är det kanske inget man värdesätter, man kanske värderar andra saker högre. Vilket såklart är helt fine.

Sedan finns det dem som firar jul kanske mest för att man måste. Sådana som fixar en enkel plastgran, panikhandlar julklappar för att sedan be grannen komma över i en röd rock, trött plastmask och ett stripigt lösskägg för att leverera dem.  Eventuellt unnar de sig också några fabrikstillverkade pepparkakor till Kalle för att sedan sätta sig till bords och avnjuta fisluktande, plastförpackade köttbullar. 

Kanske ska man då ställa sig frågan, varför firar vi jul?

Det finns också dem som både värdesätter och älskar julen! 

De som njuter av att gå och handplocka den där perfekta granen. 

De som verkligen känner skillnad på heminlagd sill och burksill.

De som måste ha färsk grönkål som precis kokats i skinspadet och tillretts därefter (ja, jag är hallänning)

De som blir lyckliga av att den hemgjorda knäcken fastnar så där jobbigt i tänderna.

De som känner pirret i magen när Kalle börjar lida mot sitt slut och tomten är på ingång.

De som blir alldeles varma inombords när ”den riktiga tomten” kommer med julklapparna till barn och barnbarn.

De som känner stolthet när man tillsammans tittar på bilder och filmer från året som gått.

De som älskar att spela sällskapspel ihop med släkten.

De som varvar ner sent på julaftonskvällen med en iskall julöl och en extra bit av den där egengriljerade skinkan.

För dig som värderar julen högt så är allt ovan extremt belönande i slutändan.  Men, detta firande är ju faktiskt som ett företagsevent inom familjeföretaget och det är inte helt enkelt att kombinera med dina befintliga arbetsuppgifter som ”kock”, ”städerska” eller ”taxichaufför” inom ”företaget”, det tar både mycket tid och energi att få ihop...

Tänk vad härligt om det fanns någon som kunde hjälpa dig med allt det praktiska, göra en ordentlig projektplan över julen, komma med förslag på nya rätter till julbordet, fixa en riktig tomte, hitta det roligaste sällskapsspelet och komma med input till julklappsrimmen.  

Tyvärr är ditt vanliga företag och ditt ”familjeföretag” inte samma sak och jag kan tycka det är lite synd att det inte är det, för då hade ”tomten” kunnat hjälpa er att ta fram en riktigt bra brief och leverera allt därefter!

LIWLIG satsar på film – bygger vidare på sin inhouse filmavdelning för framtidens brand experiences

10/9/2025

LIWLIG bygger vidare på sin filmavdelning och gör rörligt till en självklar del av events, kampanjer och digitala plattformar – och stärker sin roll som helhetspartner för brand experiences mellan fysisk och digital närvaro.

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

9/9/2025

AI kan optimera processer – men aldrig skapa tystnaden mellan raderna. I mellanrummet uppstår magin: där känsla, syfte och kreativitet förvandlar idéer till upplevelser som engagerar och bygger varumärken.

Kim Öijerstedt återvänder till LIWLIG som Creative Director

2/9/2025

LIWLIG stärker sin kreativa ledning när Kim Öijerstedt återvänder som Creative Director, med uppdraget att utveckla framtidens upplevelser tillsammans med det nordiska teamet.

Från matsvinn till positiv påverkan – LIWLIG hyllar partnerskapet med Sopköket

31/8/2025

Tillsammans med Sopköket har vi räddat över 2 ton mat, undvikit 4,2 ton CO₂ och donerat 1 200 måltider. Att rankas som nummer två på deras topplista inspirerar oss att fortsätta göra hållbarhet till verklighet.

LIWLIG förstärker i väst – Bobby Wallén ansluter till Göteborgskontoret

20/8/2025

LIWLIG stärker sin närvaro i Västsverige och välkomnar Bobby Wallén som Client Director. Med lång erfarenhet och ett starkt nätverk blir Bobby en värdefull förstärkning till teamet.

LIWLIG Group strengthens position in Sweden by acquiring PS Occasion AB

27/11/2024

LIWLIG Group, the Nordic region’s leading event agency group, has announced its acquisition of PS Occasion, recently awarded "Agency of the Year 2024”. This strategic move reinforces LIWLIG’s position as a leader in the Nordic event industry.

LIWLIG - THE NORDIC EVENTS AGENCY // FINLAND - SWEDEN - NORWAY - DENMARK - GLOBAL // WE TURN MOMENTS INTO MOMENTUM

CONTACTS