24/1/2024

Lösningarna finns mitt framför oss – varför använder vi de inte?

Den röda mattan för 2024 är utrullad och med den också förväntningar och förhoppningar om vad som väntar. Stegen är snabba och blicken stadigt fäst mot horisonten och mot det som ännu ligger framför oss. Många menar att framtiden är ett oskrivet blad, men i min roll som hållbarhetsansvarig är ryggsäcken fullpackad med lärdomar och kalendern sen länge fylld med planer för ett mer hållbart 2024.

Ett nytt år och en ny cirkel har börjat. En cirkel jag associerar med cirkularitet – vårt kanske mest aktuella ämne och mål inom hållbarhet. Inom Liwlig och vår bransch har vi 2023 nått flera viktiga framsteg. Vi har infört rutiner för att optimera våra resurser. Vi har minskat nyproduktioner för att i stället skapa bredare användningsområden med längre livscykler för de produkter och material vi använder. Vi har börjat planera för återbruk redan från projektens start. Det kan vara räddade råvaror för att minska matsvinn eller snittblommor som byts ut mot krukväxter så de kan skänka glädje på ett äldreboende efter avslutat event. Vi har framgångsrikt implementerat re-use rate för att mäta återbruks- och återvinningsgraden i de material och produkter vi använder. Ett enkelt och effektivt verktyg som främjar samarbete och cirkularitet.

Men trots flera framgångar att fira så växer en frustration inom mig. Jag ser hur naturen så briljant och tålmodigt behärskar cirkulariteten, allt medan vi människor fortfarande febrilt både letar efter nycklarna och uppfinner nya för att lyckas. Varför?

Som jag ser det har vi redan nycklarna. Men revirtänkande, bekvämlighet och lönsamhet sätter alltför ofta käppar i hjulet för samarbetet som krävs om vi ska nå vårt gemensamma klimatmål. Det mål som borde stå över alla andra intressen.

Som bransch skulle vi nå så mycket längre bara vi samverkade mer. Så varför arbetar vi inte gemensamt för att lösa gemensamma utmaningar? Vi skulle kunna ta en utmaning i taget och tillsammans hitta lösningar. Då skulle vi kunna sluta cirkeln på riktigt.

Låt mig ge en första konkret utmaning där vi som bransch garanterat kan hitta lösningar och en ny gemensam standard innan 2024 är slut:

Eventmattor. Eventmattor används under så gott som alla event som produceras. Bara inom Liwlig genomförde vi 2023 över 1500 event och det tar emot att säga, men merparten av de mattor som används går inte att återvinna. Och även om vi planerar för att hitta mottagare som har användning för mattorna efter eventen, så är det alldeles för stora mängder för de återbruksbehov som finns. Dessa engångsmattor säljs idag för att de har ett lägre pris, snabb leverans och stort utbud av färger. Men tillverkningen kräver orimliga mängder vatten och energi för att användas vid ett enstaka event och det latexbaserade limmet gör att mattorna inte kan återvinnas. Det läggs till växande högar av avfall.

Vad skulle hända om vi gemensamt slutade erbjuda engångsmattan till kunderna och i stället bara erbjöd mattor som är återvinningsbara eller ännu bättre: mattor som är återbruksbara?

Låt oss börja med de återvinningsbara mattorna av 100% polypropylen . De finns i en stor variation av färger, de kräver minimalt med energi och vatten för tillverkning och de kan återvinnas till pellets som exempelvis kan bli till stolar. Dessa mattor är även så slitstarka att vi skulle kunna använda dem som återbruksmattor, det vill säga leverantören skulle kunna tvätta dem, hyra ut dem om och om igen och därmed ha en cirkulär affärsmodell (till skillnad från att sälja samma matta vid endast ett tillfälle).

Så vad hindrar oss? Samverkan. Det saknas brist på samverkan genom hela ledet för att stötta den här omställningen. Idag transporteras återvinningsbara mattor ofta till Belgien och Holland för återvinning. Det här skulle kunna göras i Norden, men kundunderlaget är idag för litet. Tittar vi på det allra bästa alternativet med återbruksmattor får vi kunder mycket högre kvalité på mattorna till en lägre hyreskostnad, men återbrukslösningen kräver lagerhållning som i sin tur kräver större kundunderlag.

Tänk om vi skulle kunna göra en första gemensam omställning där eventbyråer, mässor, mattleverantörer och tillverkaresatte en ny standard där o-återvinningsbara engångsmattor inte längre kommer användas.

Låt 2024 bli året då vi inte bara skapar oförglömliga upplevelser och möten för våra kunder. Låt det även bli året då på riktigt börjar samverka som bransch för att säkerställa en framtid där vi får fortsätta rulla ut mattor – om och om igen.

LIWLIG satsar på film – bygger vidare på sin inhouse filmavdelning för framtidens brand experiences

10/9/2025

LIWLIG bygger vidare på sin filmavdelning och gör rörligt till en självklar del av events, kampanjer och digitala plattformar – och stärker sin roll som helhetspartner för brand experiences mellan fysisk och digital närvaro.

Mellanrummet: Där AI slutar och kreativiteten börjar

9/9/2025

AI kan optimera processer – men aldrig skapa tystnaden mellan raderna. I mellanrummet uppstår magin: där känsla, syfte och kreativitet förvandlar idéer till upplevelser som engagerar och bygger varumärken.

Kim Öijerstedt återvänder till LIWLIG som Creative Director

2/9/2025

LIWLIG stärker sin kreativa ledning när Kim Öijerstedt återvänder som Creative Director, med uppdraget att utveckla framtidens upplevelser tillsammans med det nordiska teamet.

Från matsvinn till positiv påverkan – LIWLIG hyllar partnerskapet med Sopköket

31/8/2025

Tillsammans med Sopköket har vi räddat över 2 ton mat, undvikit 4,2 ton CO₂ och donerat 1 200 måltider. Att rankas som nummer två på deras topplista inspirerar oss att fortsätta göra hållbarhet till verklighet.

LIWLIG förstärker i väst – Bobby Wallén ansluter till Göteborgskontoret

20/8/2025

LIWLIG stärker sin närvaro i Västsverige och välkomnar Bobby Wallén som Client Director. Med lång erfarenhet och ett starkt nätverk blir Bobby en värdefull förstärkning till teamet.

LIWLIG Group strengthens position in Sweden by acquiring PS Occasion AB

27/11/2024

LIWLIG Group, the Nordic region’s leading event agency group, has announced its acquisition of PS Occasion, recently awarded "Agency of the Year 2024”. This strategic move reinforces LIWLIG’s position as a leader in the Nordic event industry.

LIWLIG - THE NORDIC EVENTS AGENCY // FINLAND - SWEDEN - NORWAY - DENMARK - GLOBAL // WE TURN MOMENTS INTO MOMENTUM

CONTACTS