24/1/2024

Lösningarna finns mitt framför oss – varför använder vi de inte?

Den röda mattan för 2024 är utrullad och med den också förväntningar och förhoppningar om vad som väntar. Stegen är snabba och blicken stadigt fäst mot horisonten och mot det som ännu ligger framför oss. Många menar att framtiden är ett oskrivet blad, men i min roll som hållbarhetsansvarig är ryggsäcken fullpackad med lärdomar och kalendern sen länge fylld med planer för ett mer hållbart 2024.

Ett nytt år och en ny cirkel har börjat. En cirkel jag associerar med cirkularitet – vårt kanske mest aktuella ämne och mål inom hållbarhet. Inom Liwlig och vår bransch har vi 2023 nått flera viktiga framsteg. Vi har infört rutiner för att optimera våra resurser. Vi har minskat nyproduktioner för att i stället skapa bredare användningsområden med längre livscykler för de produkter och material vi använder. Vi har börjat planera för återbruk redan från projektens start. Det kan vara räddade råvaror för att minska matsvinn eller snittblommor som byts ut mot krukväxter så de kan skänka glädje på ett äldreboende efter avslutat event. Vi har framgångsrikt implementerat re-use rate för att mäta återbruks- och återvinningsgraden i de material och produkter vi använder. Ett enkelt och effektivt verktyg som främjar samarbete och cirkularitet.

Men trots flera framgångar att fira så växer en frustration inom mig. Jag ser hur naturen så briljant och tålmodigt behärskar cirkulariteten, allt medan vi människor fortfarande febrilt både letar efter nycklarna och uppfinner nya för att lyckas. Varför?

Som jag ser det har vi redan nycklarna. Men revirtänkande, bekvämlighet och lönsamhet sätter alltför ofta käppar i hjulet för samarbetet som krävs om vi ska nå vårt gemensamma klimatmål. Det mål som borde stå över alla andra intressen.

Som bransch skulle vi nå så mycket längre bara vi samverkade mer. Så varför arbetar vi inte gemensamt för att lösa gemensamma utmaningar? Vi skulle kunna ta en utmaning i taget och tillsammans hitta lösningar. Då skulle vi kunna sluta cirkeln på riktigt.

Låt mig ge en första konkret utmaning där vi som bransch garanterat kan hitta lösningar och en ny gemensam standard innan 2024 är slut:

Eventmattor. Eventmattor används under så gott som alla event som produceras. Bara inom Liwlig genomförde vi 2023 över 1500 event och det tar emot att säga, men merparten av de mattor som används går inte att återvinna. Och även om vi planerar för att hitta mottagare som har användning för mattorna efter eventen, så är det alldeles för stora mängder för de återbruksbehov som finns. Dessa engångsmattor säljs idag för att de har ett lägre pris, snabb leverans och stort utbud av färger. Men tillverkningen kräver orimliga mängder vatten och energi för att användas vid ett enstaka event och det latexbaserade limmet gör att mattorna inte kan återvinnas. Det läggs till växande högar av avfall.

Vad skulle hända om vi gemensamt slutade erbjuda engångsmattan till kunderna och i stället bara erbjöd mattor som är återvinningsbara eller ännu bättre: mattor som är återbruksbara?

Låt oss börja med de återvinningsbara mattorna av 100% polypropylen . De finns i en stor variation av färger, de kräver minimalt med energi och vatten för tillverkning och de kan återvinnas till pellets som exempelvis kan bli till stolar. Dessa mattor är även så slitstarka att vi skulle kunna använda dem som återbruksmattor, det vill säga leverantören skulle kunna tvätta dem, hyra ut dem om och om igen och därmed ha en cirkulär affärsmodell (till skillnad från att sälja samma matta vid endast ett tillfälle).

Så vad hindrar oss? Samverkan. Det saknas brist på samverkan genom hela ledet för att stötta den här omställningen. Idag transporteras återvinningsbara mattor ofta till Belgien och Holland för återvinning. Det här skulle kunna göras i Norden, men kundunderlaget är idag för litet. Tittar vi på det allra bästa alternativet med återbruksmattor får vi kunder mycket högre kvalité på mattorna till en lägre hyreskostnad, men återbrukslösningen kräver lagerhållning som i sin tur kräver större kundunderlag.

Tänk om vi skulle kunna göra en första gemensam omställning där eventbyråer, mässor, mattleverantörer och tillverkaresatte en ny standard där o-återvinningsbara engångsmattor inte längre kommer användas.

Låt 2024 bli året då vi inte bara skapar oförglömliga upplevelser och möten för våra kunder. Låt det även bli året då på riktigt börjar samverka som bransch för att säkerställa en framtid där vi får fortsätta rulla ut mattor – om och om igen.

LIWLIG Group strengthens position in Sweden by acquiring PS Occasion AB

27/11/2024

LIWLIG Group, the Nordic region’s leading event agency group, has announced its acquisition of PS Occasion, recently awarded "Agency of the Year 2024”. This strategic move reinforces LIWLIG’s position as a leader in the Nordic event industry.

Sveriges största eventbyråer, LIWLIG Sweden och PS Occasion, går samman för att utmana globala aktörer

25/11/2024

Två av Sveriges mest välrenommerade byråer inom Event och Brand Experience går nu samman med målsättningen att skapa en kraft som inte bara leder den svenska marknaden, utan även utmanar de största globala aktörerna.

Mer än prestationer: Hylla de som väljer vänlighet

16/10/2024

I en värld där prestation ofta står i fokus är det vänlighet och medmänsklighet som lämnar de djupaste spåren. Hyllningarna till Sven-Göran Eriksson och Johnny Gaudreau påminner oss om att vara en bra människa betyder mer än alla framgångar.

Eventyr Nine Yards utvecklar pitchrekommendationer i samarbete med SES

2/9/2024

För att underlätta vid pitch har vi på Eventyr Nine Yards, i samarbete med SES, utvecklat nya pitchrekommendationer.

Vad Cannes Lions 2024 har lärt oss

23/6/2024

LIWLIG SWEDEN CCO Niclas Rahm bjuder på insikter från årets upplaga av Cannes Lions.

Tankar på väg till praktiken första morgonen

6/5/2024

Vår underbara praktikant Mikaela reflekterar över tiden med oss på Eventyr Nine Yards.

LIWLIG - THE NORDIC EVENTS AGENCY // FINLAND - SWEDEN - NORWAY - DENMARK - GLOBAL // WE TURN MOMENTS INTO MOMENTUM

CONTACTS