- Sweden
- Brand Experience
- Content
- Corporate Events
- Design
- Employee Events
- Events
I samband med en beredskapskonferens utformades skräddarsydda Escape Room-aktiviteter för att fördjupa förståelsen för branschen och förtydliga bolagets vision. Resultatet blev en betydande ökning av samarbetsinitiativ och en minnesvärd upplevelse för deltagarna.
Äventyr på Camp Coromatic!
På morgonen den 1 september 2023 informeras medarbetarna på Coromatic att det råder strömavbrott över hela Djurö, vilket sätter den länge planerade konferensen i fara.
Trots detta hinder, och med tanke på att företaget dagligen hanterar liknande problem för samhällsviktiga verksamheter, bestämmer man sig för att ändå försöka genomföra konferensen enligt plan.
Genom att introducera ett Escape room-inspirerat gamification-upplägg får Camp Coromatics deltagare möjligheten att lösa utmaningar i grupp tillsammans med kollegor de inte tidigare träffat. Det vinnande laget blir hyllat som hjältar när de, med hjälp av en speciell kod, lyckas återställa elförsörjningen och därmed säkerställer festligheterna i folkparken på Djurönäset.
Uppdraget
Målsättningen med aktiveringen var att stärka samarbetet och öka förståelsen för de olika affärsområdena, vilket i förlängningen skulle bidra till ökad affärsutveckling.
Lösningen
Vi skapade Camp Coromatic – en konferens i lägerstil där nya relationer kunde knytas och kunskap utvecklas, både individuellt och på gruppnivå.
Med hjälp av ett integrerat spel skapade vi en konkret berättelse som sammanfogade konferensens mål med företagets kärnverksamhet. Genom att använda ett narrativ som låg nära verkligheten kunde vi nyttja den glädjefyllda atmosfär som finns bland kollegor och samtidigt framhäva Coromatics viktiga uppgift i samhället. På så vis skapade vi ett högt engagemang.
Konceptet Camp Coromatic introducerades även flera månader innan genomförandet. På så vis involverades hela företaget och vi kunde även engagera de medarbetare som på grund av Cormatics samhällskritiska uppdrag inte hade möjlighet att närvara på själva eventet.
Resultatet
85% av deltagarna uppgav att de lärt känna minst fyra nya kollegor, varav hela 34% uppgav att de lärt känna tio nya kollegor eller fler.
79% uppgav att de kommer att ha konkret nytta av dessa nya relationer i sin vardag.
75% uppgav att de hade lärt sig något helt nytt under konferensen.
Vid uppföljande samtal efteråt har en stor del av medarbetarna uppgivit att Camp Coromatic var den bästa konferens de deltagit på, något som spridit sig vidare till de medarbetare som inte hade möjlighet att följa med.
Om företaget:
Coromatic säkrar kraftförsörjning och datakommunikation för verksamhetskritiska anläggningar dygnet runt, årets alla dagar.